למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

בשיתוף פעולה עם מחלקת מחקר ופיתוח של משרד החינוך

למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

בשיתוף פעולה עם מחלקת מחקר ופיתוח של משרד החינוך

מהי חדשנות בחינוך וכיצד היא מתבטאת בשטח?

חדשנות הפכה למילת קסם אופנתית שמקיפה אותנו מכל עבר ומסרבת לרדת מהכותרות. נראה שבשנים האחרונות כולם מדברים, נושמים ועושים חדשנות וניתן לפגוש פרץ של "חדשנות" תחת כל עץ רענן. כולם רוצים לרכוב על הטרנד הלוהט, להראות שהם מביני עניין ולהתאים את עצמם לרוח הזמן. מרוב שכל אחד מתאמץ להיות חדשני ופורץ דרך ומעודד את כל השאר להיות חדשניים, כבר קשה להבין מה באמת עומד מאחורי המושג הלעוס והשחוק הזה ומה הוא בכלל אומר בתכל’ס? אבל כשחושבים על זה לעומק, יש סיבה טובה לכך שכל העולם עוסק באובססיביות בחדשנות ולא מפסיק להעריץ אותה ולהתפעל ממנה. היא מגלמת את המהות של המאה ה-21 והפכה לצו השעה ולבשורה ממשית. חדשנות נתפסת בתור מילה נרדפת להצלחה וצמיחה ומגלמת את התקווה והשאיפה לעתיד טוב וחיובי יותר. כל חברה מתיימרת להיות חדשנית, בגלל שזה מעניק לה הילה מיוחדת, עוזר לה לבלוט בנוף ומספק ערך מוסף ומימד ייחודי לפעילות שלה.

 

המרדף אחר חדשנות לא דילג גם על תחום החינוך וטוב שכך! איך חדשנות יכולה לעזור לנו להגיע לארץ המובטחת גם בעולם החינוך וההוראה? פשוט מאוד: היא עוזרת לשנות מהקצה לקצה את חווית הלימוד במטרה למקסם את ההישגיות, המעורבות והעניין של התלמידים ולגרום להם לאהוב ללמוד וליהנות מכל רגע בכיתה! חדשנות בחינוך יכולה לפתוח בפנינו עולם רחב של הזדמנויות ואפשרויות חדשות שיעזרו להמציא מחדש את חווית הלימוד בכיתה ולהפוך אותה למשמעותית, מעשירה ויעילה יותר מי פעם.

במאמר הזה ננסה לבחון את סוגיית החדשנות בחינוך מנקודת המבט והזווית של המורה. ערכנו סקר מקיף בקרב מורים ומחנכים כדי להבין פעם אחת ולתמיד כיצד הם תופסים חדשנות בחינוך ואיך היא מתבטאת בשטח. כל מורה שלקח חלק במשאל התבקש לענות על שתי שאלות מפתח: מהי המשמעות של חדשנות בחינוך עבורך? ומהו הדבר החדשני והיצירתי ביותר שיצא לך לעשות באופן אישי בכיתת הלימוד או שראית כיצד מורה אחר מבצע אותו? כמובן שדאגנו להביא לכם סקירה תמציתית עם כמה מהתשובות המסקרנות והמרתקות ביותר שקיבלנו. הן יעזרו לכם להבין כיצד חדשנות בחינוך קורמת עור וגידים במציאות מנקודת המבט של המורה ויספקו לכם המון השראה ומזון למחשבה תוך שילוב של מגוון כלים כגון מציאות מדומה (VR), מציאות רבודה (AR) ובינה מלאכותית (AI).
סקרנים לדעת מהי המשמעות של חדשנות בחינוך עבור מורים ומחנכים וכיצד היא נראית ומתבצעת בפועל? תמשיכו לקרוא ותגלו!

מהי המשמעות של חדשנות בחינוך עבורך?

“המשמעות של חדשנות בחינוך היא לפעול ולדאוג לטובת כל התלמידים ללא יוצא מהכלל. המורים, השיעורים ותוכניות הלימוד צריכים להיות גמישים ולהתבסס על התאמה אישית. התפקיד שלנו הוא לעודד את התלמידים לאמץ חשיבה ביקורתית ועצמאית, להטיל ספק ולשאול שאלות. אנו צריכים לגרות את הסקרנות של התלמידים ולמצוא דרכים יצירתיות לשמור על העניין ותשומת הלב שלהם לאורך השיעור. המהות של חדשנות היא פתיחות מחשבתית והסתגלות לשינויים, ולכן העבודה שלנו היא לא רק לדאוג שהתלמידים יעברו בהצלחה את בחינות הבגרות, אלא גם ילמדו שלל מיומנויות רכות שיעזרו להם להפוך לגרסה הטובה ביותר של עצמם ולנהל קריירה מצליחה בעתיד."

"עבורי, חדשנות היא גיבוש שיטה ייחודית המאפשרת למצוא שפה משותפת ולפנות לליבם של כל התלמידים בכיתה. זה אומר שהמורה חייב להפגין גמישות בנוגע לתכני הלימוד והדרך שבה הוא מעביר אותם ולהיות מוכן לבצע התאמות ושיפורים בהתאם למשוב של התלמידים. המטרה שלנו היא לגרום לתלמידים להתלהב ולהתרגש ממה שהם לומדים כדי להבטיח שהם באמת יהיו מעורבים בשיעור ויפיקו תועלת ממשית ממנו. אנחנו צריכים ליצור מרחב בטוח, מכיל ומזמין עבור התלמידים שבו הם לא יחששו לבצע שגיאות וטעויות, לצאת מאזור הנוחות ולקחת סיכונים ולשאול שאלות קשות."

"המהות של חדשנות בחינוך היא לחתור להשגת ידע וכלים המעודדים את התלמידים לעוף על כנפי הדמיון ולפתח פתרונות ורעיונות חדשים, מקוריים ויצירתיים תוך שימוש בשיטות הוראה ייחודיות שינגשו את תכני הלימוד בצורה חווייתית, מלהיבה ומרגשת יותר."

"חדשנות בחינוך היא המוכנות לחשוב מחוץ לקופסה ולאתגר את ההנחות והתפיסות המקובלות במטרה למקסם את ההצלחה וההישגיות של כל תלמיד. זה יכול להיות שינוי קטן וסמלי או מהפך קיצוני המתבצע בצורה מכוונת, מודעת ומחושבת היטב כדי להעניק לתלמידים את כל ארגז הכלים הנדרש למימוש מלוא הפוטנציאל הטמון בהם."

"המשמעות של חדשנות בחינוך היא לתת דרור לדמיון וליצירתיות ולא לחשוש מלנסות דברים חדשים ומקוריים. לא כל חידוש מוכיח את עצמו ומספק את הסחורה, אבל כל החוכמה היא ללמוד מטעויות, להיפתח לדברים חדשים ולהמציא את עצמנו מחדש. ללא אימוץ הגישה ותפיסת העולם הנכונה, החדשנות שאנו מטמיעים תהיה לא יותר ממס שפתיים שלא נוכל להפיק ממנה כל תועלת משמעותית."

"ההגדרה של חדשנות היא להיות עם היד על הדופק ולשאוף לחקור ולנסות את כל הטרנדים החדשים והפיתוחים הטכנולוגיים האחרונים בתחום החינוך וההוראה. לדוגמה, הכנסתי לכיתה ערכת אביזרים מיוחדת ללימוד אוריינות טכנולוגית בגישת STEM (מדעים, טכנולוגיה, הנדסה, מתמטיקה). שיטת ההוראה הבין-תחומית הזאת מעודדת את הילדים ללמוד את מיומנויות המאה ה-21 בדרך מהנה, חווייתית ומעשירה. אני חושבת שהעתקה עיוורת מהלוח ושינון עובדות הם נחלת העבר. כיום, חשוב להיות הרבה יותר יצירתיים ומקוריים בעזרי הלימוד ובשיטות ההוראה שלנו כדי לרתום לטובתנו את יצר הסקרנות וחוש הדמיון של התלמידים."

מציאות מדומה (VR) היא כלי חזק ביותר להמחשה

מהו הדבר החדשני והיצירתי ביותר שעשית בעצמך או שראית מורה אחר מבצע בכיתת הלימוד?

"כמורה שמקדם חדשנות טכנולוגית למגזר קשה יום, באמצעות מכשירי מציאות מדומה הצלחתי להנגיש ולהפנים את טבלת היסודות בכימיה כולל ההבנה של תצורה של כל יסוד במודל "בוהר" ע"י כך שהתלמידים בנו את טבלת היסודות במציאות מדומה"

"אני ועמיתיי בבית הספר משתמשים בתגים מיוחדים של "מורה אורח" בתור חלק ממערכת הפרסים והתגמולים בכיתה. למה הכוונה? בתור צ’ופר על התנהגות טובה, אני מאפשרת לתלמידים להיכנס לנעליים שלי ולהחליף אותי. הם מוזמנים להופיע בפני הכיתה במשך 10-15 דקות ולחלוק בתחומי העניין שלהם ובנושאים שמדברים אל ליבם!"

"גרמתי לשיעורי החשבון והמדעים שאני מעבירה בכיתה ג’ להיראות כמו קורס אקדמי במכללה או באוניברסיטה. לא מבחינת רמת הקושי כמובן, אלא אפשרתי לכל תלמיד לבחור תחום התמחות שהוא מתחבר אליו, שמתי דגש על ההיבטים המעשיים של כל תחום שלמדנו ועודדתי את התלמידים לחקור כיצד הנושאים שדיברנו עליהם משתקפים בעולם האמיתי. הילדים ממש התלהבו מהאפשרות להרגיש כמו מבוגרים אמיתיים המבינים לעומק כיצד החומר שהם לומדים עוזר להם לבחור מקצוע לחיים בעתיד."

"כשלימדתי היסטוריה ביקשתי מהתלמידים ליצור ספרונים מאוירים שבהם האירועים שהם למדו התעוררו לחיים כדי שהם יזכרו אותם היטב ויהנו יותר מהשיעור! באמצעות כלי מציאות רבודה"

"התלמידים שלי בכיתה ב’ נעזרו בטאבלטים שלהם כדי לבדוק בכוחות עצמם את הבחנים שלהם ולתת לעצמם ציונים. זה אפשר להם לקבל משוב מיידי ועודד אותם להקדיש יותר זמן לניתוח מעמיק של השגיאות שהם עשו."

"השתמשתי במחוון חדשני לניטור מידת היעילות וההתקדמות של תהליך הלמידה. הוא כלל 19 מדדים וקריטריונים שונים במערך השיעור שאפשרו לי לקבל תמונת מצב אמינה ומדויקת בנוגע למידת ההצלחה והיעילות של תוכנית הלימודים ושיטת ההוראה שלי. הכלי הייחודי הזה אפשר לי לבצע את ההתאמות והשיפורים הנדרשים כדי לבנות תוכנית לימוד מנצחת ה"תפורה" לצרכים ולדרישות של התלמידים שלי ומביאה לשיפור עקבי ומתמיד בהישגים וביכולות שלהם."

משקפי מציאות מדומה על תלמיד בבית ספר