למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

בשיתוף פעולה עם מחלקת מחקר ופיתוח של משרד החינוך

למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

בשיתוף פעולה עם מחלקת מחקר ופיתוח של משרד החינוך

מה זאת חדשנות בחינוך ומדוע היא כל כך חשובה?

כשאנו שולחים את ילדינו לבית הספר, אנו מצפים שהם לא רק יעבירו את הזמן וישננו טונות של מידע מיותר וחסר תועלת, אלא ירכשו כלים וכישורים חשובים להתמודדות עצמאית ונכונה עם אתגרי האקדמיה, שוק התעסוקה והחיים. הם צריכים לסיים את התיכון בוגרים, פיקחים ומשכילים יותר. הבעיה היא שמערכת החינוך המסורתית מתקשה לעמוד במשימה המורכבת והשאפתנית הזאת. בדיוק בנקודה הזאת חדשנות חינוכית נכנסת לתמונה ומצילה את המצב באמצעות מגוון כלים כגון מציאות מדומה (VR) מציאות רבודה (AR) והמהפכה האחרונה בשוק – בינה מלאכותית (AI).

אחת מהרעות החולות הגדולות ביותר של מערכת החינוך היא חוסר היכולת שלה להכין כראוי את הילדים לאתגרי השעה ולשוק התעסוקה של המאה ה-21. יצירתיות וחשיבה ביקורתית? טיפוח מיומנויות רכות? אימוץ גמישות ופתיחות מחשבתית ? לא בבית ספרנו. תוכניות הלימוד המיושנות לא עודכנו כבר במשך עשורים רבים והמורים עסוקים במרדף מתמיד אחר ציונים גבוהים בזמן שהתלמידים מאבדים כל עניין, רצון וחשק ללמוד. אחרי הכול, התפקיד האמיתי של המורה הוא לחנך, להדריך ולכוון את התלמידים. מחנך טוב לא רק צריך לוודא שכל תלמיד יוצא עם תעודת בגרות ביד, אלא להכשיר את המוחות והלבבות שלהם כך שיוכלו להשתלב בהצלחה בשוק העבודה ולהפוך לאזרחים ערכיים התורמים לחברה ולקהילה מסביבם.

אחת מהבעיות הגדולות והמדאיגות ביותר בשוק התעסוקה המודרני היא פערי מיומנויות מקצועיות. עובדים רבים מתקשים להדביק את הפער ולהישאר רלוונטיים בעולם העבודה המשתנה ללא הרף. על פי סקר של חברת Gartner, 64% מהמנהלים הבכירים אינם מאמינים שהעובדים שהם מעסיקים יעמדו בקצב ויצליחו להסתגל לדרישות המקצועיות החדשות והעדכניות שמצריך התפקיד שלהם בעוד שלא פחות מ-70% אינם מאמינים שלעובדים שלהם יש את מה שנדרש כדי לעשות את העבודה שלהם על הצד הטוב ביותר. הנתונים המדאיגים האלה מדברים בעד עצמם. עם כל הכבוד להשכלה פורמלית, יש מגוון רחב של מיומנויות חשובות נוספות המהוות יתרון מכריע בשוק התעסוקה ושהמעסיקים מעריכים לא פחות מכישורים טכניים. כמובן שמערכת החינוך משחקת תפקיד מכריע ביצירת והעמקת פער המיומנויות האלה. במקום להכין כראוי את התלמידים לעולם המחר, מערכת החינוך נתקעה עמוק בעבר והפכה לבועה מנותקת ולא רלוונטית בעולם חדשני ודינמי שנע קדימה במהירות מסחררת. הדרך היחידה לתקן את העיוות הזה היא לחשב מסלול מחדש ולהטמיע חדשנות חינוכית. במאמר הזה ננסה להבין מה זאת בכלל חדשנות בחינוך, איך ניתן להטמיע וליישם אותה בשטח וכיצד היא יכולה לתרום לצמצום פער המיומנויות המקצועיות המטלטל את שוק העבודה הנוכחי.

מה זאת חדשנות בחינוך?

חדשנות היא מילת קסם אופנתית שכולנו אוהבים להשוויץ בה בכל הזדמנות אפשרית כדי להראות שאנחנו בעניינים. הפירוש של המילה לחדש היא לערוך שינויים או לעשות משהו בצורה מקורית ויוצאת דופן. אבל כדי לחדש משהו, ממש לא חייבים להמציא את הגלגל מחדש. יצירתיות, גמישות והסתגלות הן חלק בלתי נפרד מחדשנות.

לאחר שסימנו וי על ההגדרה המילונית של חדשנות, הגיע הזמן להבין מה זאת חדשנות בחינוך. קודם כל, חשוב להפנים שלא ניתן לתת הגדרה אחידה, נקודתית ומקובעת למונח הזה. חדשנות בחינוך היא שם כולל למגוון רחב תהליכים, גישות ותפיסות. המהות של חדשנות חינוכית היא הפתיחות והמוכנות לבחון בעיות קיימות מנקודת מבט ייחודית ולא שגרתית ולהתמודד איתן בדרכים מקוריות ויוצאות דופן. היא דורשת מאיתנו לאמץ גמישות ופתיחות מחשבתית, לדגול בשיטה של ניסוי וטעייה ולמידה משגיאות ומעודדת אותנו לצאת מאזור הנוחות ולנסות שיטות הוראה ולימוד מהפכניות וחדשניות. חדשנות בחינוך לובשת צורות שונות ומורכבת מכמה רבדים והיבטים שונים.

חדשנות בחינוך יכולה להתבטא בדרכים הבאות:

למרות שאין נוסחה אחידה או פתרון קסם להטמעת חדשנות בחינוך, התהליך הזה מורכב בדרך כלל מהשלבים הבאים: בחינת המצב מזווית התבוננות רעננה ושונה מהמקובל וחיפוש פתרונות מקוריים ויצירתיים לבעיות קיימות, למידה והסתגלות מתמדת ותיקוף מהיר של שיטות ומערכות חדשות באמצעות ניסוי וטעייה כדי להישאר עם האסטרטגיות המנצחות שעמדו במבחן המציאות והוכיחו את עצמן בשטח.

תלמידים עם משקפות מציאות מדומה אוקולוס קווסט על ראשיהם

מדוע חדשנות בחינוך ממלאת תפקיד מפתח?

לאחר שערכנו היכרות ראשונית עם חדשנות חינוכית, הגיע הזמן להבין למה זה טוב וממה נובעת כל ההתלהבות והמהומה סביב המושג המפוצץ הזה.
אבי תורת האבולוציה, צ’רלס דרווין עומד מאחורי הציטוט המפורסם הבא: "לא החזק ביותר, או האינטליגנטי ביותר הוא ששורד, אלא המגיב בדרך הטובה ביותר לשינוי." בואו נחשוב רגע על המשפט העמוק הזה והמסר החשוב שעומד מאחוריו.

אי אפשר להתווכח עם העובדה שהמאה ה-21 מתאפיינת בהתקדמות טכנולוגית חסרת תקדים המשנה סדרי עולם ומטלטלת תעשיות שלמות. לכן, זה כמעט בלתי אפשרי לעמוד בקצב המטורף של התמורות והתהפוכות בשוק התעסוקה המודרני או לצפות כיצד הוא יראה בעתיד. אלה כללי המשחק וחייבים לקבל אותם. בסביבה כל כך דינמית, סוערת ולא יציבה, להשכלה פורמלית וידע טכני יש הרבה פחות משקל, ערך וחשיבות מאשר ליכולת לקרוא נכון את המפה, להסתגל במהירות לשינויים וחידושים ולהפוך כל כישלון למקפצה ונקודת זינוק לשיפור עצמי ולהצלחה.

כיצד אנו יכולים ללמד תלמידים לפרוח ולשגשג גם מחוץ לאזור הנוחות שלהם ולהסתגל בקלות לנסיבות לא צפויות ושינויים פתאומיים? במילה אחת: חדשנות. ברוב התעשיות וענפי הפעילות, הזרז לשינוי חיובי הוא תהליך חדשנות. מדובר בהכרה לכך שתמיד יש מה לשפר ולתקן ולאן לצמוח ולהתקדם. במקום לדרוך במקום ולנוח על זרי הדפנה, חשוב לחתוך ללמידה וצמיחה מתמדת. חדשנות בחינוך היא הדרך היחידה להכין בצורה הטובה ביותר את התלמידים לעולם המחר ולשוק העבודה הדינמי וההפכפך. היא מאפשרת לטפח מיומנויות חיוניות כמו חשיבה מחוץ לקופסה ויצירתיות, הסתגלות מהירה, נחישות וחוסן נפשי. כל התכונות האלה עומדות בראש סולם העדיפויות של המעסיקים ויעזרו לתלמידים למצוא משרה נחשקת ומתגמלת ולממש את עצמם מבחינה מקצועית.
בתור מורים, התפקיד שלנו הוא לא רק להעניק לתלמיד ידע בסיסי ולהכין אותו ללימודים באקדמיה, אלא לעזור לו לרכוש ולטפח מיומנויות רכות הנדרשות להצלחה בכל תחומי והיבטי החיים. לא נוכל לעמוד במשימה הזאת ללא חדשנות בחינוך שתעזור לנו למצוא שפה משותפת עם התלמידים ולהרגיל אותם לחשיבה עצמאית, ביקורתית ויצירתית יותר.

דוגמאות לחדשנות בחינוך

כפי שכבר ראינו, חדשנות בחינוך יכולה להתבטא במגוון רחב של דרכים וצורות שונות. תזכרו שלא מדובר רק בשימוש בגאדג’טים מגניבים כדי להרשים את התלמידים, אלא תהליך שיטתי, רציף ומכוון מטרה הפותח בפני התלמידים והמורים אפשרויות והזדמנויות חדשות. זאת יכולה להיות אפילו שיטת הוראה ולימוד חדשנית ופורצת דרך שתעזור להגביר את העניין והמעורבות של התלמידים ותעזור להם להרחיב אופקים ולרכוש מיומנויות חדשות בצורה יעילה וטובה יותר.

  • למידה מבוססת פרויקטים (PBL)– גישת הלימוד הייחודית הזאת עוזרת לתלמידים להכיר לעומק בעיות מהעולם האמיתי ולפתח פתרונות מקוריים תוך רכישת מיומנויות חשובות כמו חשיבה יצירתית, יכולת פתרון בעיות ושיתוף פעולה עם תלמידים אחרים. לדוגמה, במסגרת התוכניות המוצעות על ידינו במערכת גפ"ן לבתי הספר בארץ, אנו מקדמים שיטת לימוד בה התלמידים לומדים נושא מסויים תוך כדי שהם בונים פרויקט סביב נושא אחר אותו הם למדים. כך לדוגמה, התלמידים לומדים על מערכת השמש, תוך בניית חוויה במציאות מדומה, בידיים בלבד וללא הצורך בקוד.
  • למידה מעורבת– מדובר בלמידה היברידית המשלבת בין הוראה מסורתית ללמידה מקוונת ואינטראקטיבית מרחוק ומאפשרת ליהנות מהטוב שבשני העולמות. התלמידים חשים בנוח עם השימוש בכלים דיגיטליים ולומדים כיצד ניתן להיעזר באינטרנט כדי ללמוד דברים חדשים. שיטת הלימוד הזאת עוזרת לשפר את האוריינות הדיגיטלית של התלמידים ומאפשרת להם להתנסות באופן מעשי בשימוש באביזרים ועזרים דיגיטליים. המיומנות הזאת תועיל להם בהמשך הדרך שכן הם הולכים לעשות שימוש נרחב במכשירים דיגיטליים גם במהלך הלימודים האקדמיים והעבודה שלהם. בקורסים אחר הצהריים אותם אנו מציעים, אנו משלבים באמצעות למידה מתוקשבת מסוג חדש, בו כלל התלמידים נמצאים בכיתה וירטואלית, אך תחושת הנוכחות גבוהה, ולמרות שהתלמידים אינם באותו מיקום פיזי, מציאות מדומה מספקת תחושה אוטנטית ואינטימית לתלמידים כאילו היו בכיתה אמיתית.
  • טכנולוגיה חינוכית (EdTech)– המונח הזה מתייחס לכל תוכנה, יישום, שירות או פתרון טכנולוגי שנועד לשיפור, ייעול והנגשת תהליך הלמידה וההוראה. חשוב לא להגזים עם הטמעת מערכות טכנולוגיות חדישות בכיתה ולוודא שהתלמידים חשים בנוח איתן ומפיקים מהן תועלת ממשית. כל עוד בחרתם בכלי הנכון המותאם לצרכים ולהעדפות של התלמידים ולמטרות השיעור ומשתמשים בו בצורה מבוקרת וחכמה, הוא יכול לספק ערך מוסף ולשדרג את חווית הלמידה. כלים לדוגמה יכולים להיות ChatGPT ו Midjourney.

כיצד להטמיע חדשנות בחינוך בעזרת פלטפורמות טכנולוגיה חינוכית?

גם אם אני נשמע כמו תקליט שבור, לא אכפת לי לחזור על זה בפעם המיליון: חדשנות בחינוך ממש לא מסתכמת אך ורק בשימוש במכשירים דיגיטליים בכיתה. פתרונות דיגיטליים הם לא המהות והמטרה הסופית של חדשנות חינוכית, אלא רק כלי שימושי ומועיל שמקל על ההטמעה, הניהול והיישום שלה. עם זאת, אין ספק שהם ממלאים תפקיד חשוב בניהול מוצלח של תהליכי חדשנות חינוכית ופותחים בפני המורים והתלמידים אפשרויות חדשות שבעבר היינו יכולים רק לחלום עליהן. דוגמה טובה לכך היא פעילות מערכת החינוך בתקופת סגרי הקורונה. מערכות טכנולוגיות מתקדמות אפשרו לתלמידים ללמוד מרחוק בלי לצאת מהבית ולשמור על שגרה חינוכית מסוימת גם כשלא ניתן היה להגיע באופן פיזי לכיתה.
כשחושבים על טכנולוגיה חינוכית (EdTech) , אחד מהפתרונות הראשונים שעולים לראש הוא מערכות ניהול למידה מקוונות ( LMS) המאפשרות לנהל, לנטר ולהעביר תוכניות הכשרה והדרכה וקורסים מקוונים מרחוק. מדובר באחד מהכלים הנפוצים והיעילים ביותר בתחום הלמידה המתוקשבת שקנה את עולמו במהלך מגפת הקורונה. אבל כמובן שזה רק קצה הקרחון ועומד לרשותכם מגוון עצום של פלטפורמות ומערכות טכנולוגיה חינוכית. לפניכם רשימה תמציתית של כמה מפתרונות הטכנולוגיה החינוכית המסקרנים והמבטיחים ביותר שכדאי להכיר:

  • כלי הערכה ומשוב– גם המורים וגם התלמידים חייבים לקבל משוב אמין, מדויק ומפורט בנוגע למידת ההבנה וההתקדמות שלהם. כלים מהסוג הזה יכולים לחסוך למורה את כל הניחושים והתהיות ובמקום לגשש באפלה, הוא יוכל לוודא שהכיתה מבינה היטב את החומר הנלמד ושולטת בנושא. מערכות דיגיטליות לקבלת וניתוח משוב מהתלמידים בזמן אמת פשוטות ונוחות להפליא לשימוש ומאפשרות למורה להישאר עם היד על הדופק ולעקוב אחר מידת ההבנה והבקיאות של כל תלמיד באמצעות שאלונים, בחנים, סקרים וכו’. הן חוסכות למורה המון זמן ומאמץ ועוזרות לנתח את התוצאות ולהפיק את המסקנות הנדרשות בכלום זמן וללא מאמץ. במקום שהוא יאלץ לספור כמה ידיים הונפו לאוויר לאחר שאלה חשובה, המערכת הממוחשבת תתעד את כל התוצאות ותשמור אותן לשימוש עתידי.
  • שיחות ועידה וכיתות לימוד וירטואליות– כיאה לעידן הדיגיטלי ולמאה ה-21, את מקומם של הספרים, המחברות, הלוח והגיר המסורתיים, תופסות מערכות ממוחשבות המאפשרות ללמוד מכל מקום ברחבי העולם בזמן ובקצב שלכם בלי לקום מהספה. סרטוני הדרכה מאפשרים להדגים ולהמחיש את החומר הנלמד וחדרי צ’אט אונליין עוזרים ללומדים לנהל דיונים וסיעורי מוחות ולתקשר אחד עם השני בצורה יעילה ונטולת מאמץ.
  • פרויקט ממוחשב– כשהטאבלטים והסמארטפונים הפכו לחברים הטובים והנאמנים ביותר של הילדים שלנו והם מתרגלים להשתמש בהם כמעט מגיל 0, שילוב מכשירים דיגיטליים בכיתה למטרות חינוכיות ולימודיות יכול לשדרג את תהליך הלמידה ולגרום לתלמידים ליהנות מכל רגע. הילדים של היום מבלים שעות רבות בטיקטוק, ביוטיוב ובאינסטגרם ולכן להציע להם לעשות פרויקט מצולם הקשור לנושא השיעור יכול להיות רעיון מבריק. מטלה יצירתית וייחודית כזאת תוסיף מימד של ריגוש והתלהבות ללימודים ותגביר את העניין והמעורבות של התלמידים. על הדרך הם יטפחו מיומנויות חשובות כמו עבודת צוות ושיתוף פעולה, חשיבה מחוץ לקופסה וכו’.

בכל הנוגע לחדשנות בחינוך, השמיים הם הגבול. עומדות לרשותכם אינספור דרכים שונות לחדש ולייעל את חווית הלימוד ולקחת אותה צעד אחד קדימה. תוכלו לחפש רעיונות מדליקים באינטרנט או לשאוב השראה ממורים אחרים.

כיתת לימוד וירטואלית במציאות מדומה בתור דוגמה לחדשנות בחינוך

כיתה וירטואלית היא מרחב מתוקשב להכשרה והדרכה מקוונת ולימודים מרחוק. באמצעות שיחות וידאו ותכנים אינטראקטיביים, המורה יוכל לתקשר פנים אל פנים עם התלמידים ולהעביר להם את החומר הנלמד בלי שהם יצטרכו לצאת מהבית ולקום מהכיסא. הפלטפורמה פורצת הדרך הזאת היא דוגמה מושלמת לחדשנות בחינוך. כיתת לימוד וירטואלית מחוללת מהפכה בדרך שאנו לומדים ומלמדים ומספקת כמה כלים ייחודיים שהמורה יוכל לנצל לטובתו.

  • תשאול בזמן אמת– אף תהליך למידה אינו שלם בלי לקבל משוב מהתלמיד ולבדוק את רמת הבקיאות וההבנה שלו. כלים דיגיטליים מהסוג הזה מאפשרים למורים לערוך משאל וסקר בכיתה בלחיצת כפתור פשוטה. התלמידים יוכלו לבחור בתשובה הרצויה והתוצאות יזרמו באופן מיידי למורה שיוכל לנתח את המשוב מהתלמידים ולבצע מקצה שיפורים והתאמות בהתאם למסקנות המתקבלות.
  • בחנים ושאלונים ממוחשבים – מעבר לשאלות ידע והכוונה מזדמנות, לא ניתן להבין לעומק את רמת ההבנה והשליטה בחומר הנלמד של התלמידים בכיתה ללא בחנים, חידונים ושאלונים. המורה יוכל להבין את נקודות החוזק והחולשה של כל תלמיד ולראות בזמן אמת את כל התשובות שהוא שלח. כך המורה יוכל להבין האם יש צורך להתעכב על נושא מסוים ולהסביר אותו פעם נוספת . בחנים ושאלונים מקוונים הם דרך נהדרת לוודא שהתלמידים לא סתם בוהים במסך וחולמים בהקיץ, אלא באמת קשובים למורה ומבינים לעומק את החומר הנלמד.
  • לוח וירטואלי שיתופי– אין דרך טובה יותר להגביר את המעורבות של התלמידים ולדרבן אותם לקחת חלק פעיל בשיעור. לוח וירטואלי מחיק מאפשר למורה ולתלמידים לצייר בזמן אמת תרשימים, איורים ושרטוטים ולהעלות מסמכים. התוצאה היא מרחב נוח ויעיל לדיונים וסיעורי מוחות שבו כל תלמיד יוכל לשתף עם האחרים את הדעות והרעיונות שלו ולתרום לשיעור.
  • סרטוני וידאו בכיתת הלימוד– סרטונים חינוכיים ולימודיים עושים עבודה מדהימה בהנגשת והמחשת החומר הנלמד. הם עוזרים להסביר ולהדגים בצורה טובה יותר מושגים מורכבים או להציג בצורה סוחפת ומרתקת נושא חדש, מושכים את תשומת הלב של התלמידים ומונעים מהם לאבד עניין במתרחש בשיעור. בין אם מדובר בסרטונים מהספרייה הפרטית של המורה או מפלטפורמת יוטיוב, הם יכולים להעשיר ולשדרג את השיעור ולהציע חווית למידה הרבה יותר מלהיבה, מהנה ומרגשת. מצגות אינטראקטיביות, סרטוני וידאו, לוחות וירטואליים שיתופיים ותכנים אינטראקטיביים הם חלק בלתי נפרד מכיתת לימוד וירטואלית.
  • חדרי מפגש מקוונים– לימודים מקוונים מרחוק טומנים בחובם לא מעט יתרונות, אבל הם גם מקשים על התלמידים לתקשר בצורה ישירה עם החברים שלהם לכיתה ומעודדים אותם להסתגר בביתם במשך שעות ארוכות. חדרי מפגש מקוונים הם הדרך המושלמת לעודד את הילדים לתקשר עם העמיתים שלהם. המורה יוכל ליצור חדרי צ’אט בזמן אמת בלחיצת כפתור פשוטה ולחלק את הכיתה לכמה קבוצות דיון מצומצמות שישתפו פעולה בעבודה על פרויקטים, מטלות ומיצגים שונים.
כיתת חדשנות טכנולוגית

מה צופן העתיד לחדשנות בחינוך?

החדשות הטובות הן שבשנים האחרונות החדשנות הצליחה לחדור דרך חומת השמרנות, האטימות והקיבעון המחשבתי של מערכת החינוך והיא מתיימרת לשנות את כללי המשחק. נראה שמערכת החינוך המסורתית כבר אינה מסוגלת להתמודד עם התפקיד העיקרי שלה: להכין את התלמידים לחיים ולחנך אותם להפוך לאזרחים פעילים, חושבים וערכיים. היא נתקעה הרחק מאחור ואיבדה כל קשר  ורלוונטיות למציאות מסביבנו. לכן, חדשנות חינוכית היא חבל הצלה אמיתי המעצב מחדש את תחום החינוך ויוצר את כיתת העתיד שתספק לתלמידים את כל הכישורים הנדרשים לשוק התעסוקה ולאורח החיים המודרני של המאה ה-21. 

למרות שמהפכת הטכנולוגיה החינוכית עדיין נמצאת בחיתוליה, כבר לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור. יותר ויותר מורים, מחנכים ובתי ספר מפנימים את הפוטנציאל העצום של חדשנות בחינוך וההבטחה הגדולה הטמונה בה. לא מדובר בטרנד חולף, אלא בבשורה ממשית המתיימרת לשנות מהקצה לקצה את הדרך שבה אנו לומדים ומלמדים. שוק הטכנולוגיה החינוכית הולך וצובר תאוצה ואין ספק שהיד עוד נטויה. ניתן לומר בביטחון שזרם ההשקעות בטכנולוגיות חדשניות ופורצות דרך כמו למידה היברידית ומעורבת, למידה מקוונת בהתאמה אישית, כיתת מציאות מדומה ושילוב כלי לימוד והדרכה המתבססים על בינה מלאכותית ומציאות רבודה הולך לשבור שיאים בשנים הקרובות. 

 

חדשנות חינוכית כבר רושמת הצלחות מרשימות בשטח ומתחילה לפרוע את השטרות ולספק קבלות מוכחות, כך שאין ספק שלתחום החלוצי הפורח והמשגשג הזה מחכה עתיד בהיר ומבטיח במיוחד. חדשנות בחינוך היא המפתח לטיפוח חשיבה ביקורתית, פתיחות וגמישות מחשבתית ויכולת הסתגלות מהירה שיעזרו לתלמידים להשתלב בצורה מהירה וחלקה בשוק העבודה של העתיד ולהגשים את עצמם בצורה מלאה בעולם המחר.