למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

בשיתוף פעולה עם מחלקת מחקר ופיתוח של משרד החינוך

למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

בשיתוף פעולה עם מחלקת מחקר ופיתוח של משרד החינוך

מדוע חדשנות היא עמוד התווך של חינוך והוראה?

אין ספק שחדשנות יכולה לשנות סדרי עולם ולהמציא מחדש את תחום החינוך וההוראה. אז בעוד שכל המומחים תמימי דעים בנוגע לחשיבות המכרעת והפוטנציאל המבטיח של חדשנות בחינוך, מה באמת עומד מאחורי המושג המפוצץ הזה וכיצד נראה השילוב הייחודי הזה בפועל? הגיע הזמן לפזר את הערפל הסמיך סביב חדשנות בחינוך ולהבין פעם אחת ולתמיד מה זה אומר בתכל’ס. מי מסוגל לענות בצורה טובה יותר על השאלה הזאת מהמורים והמחנכים המסורים הנלחמים על עתיד ילדינו. ביקשנו משלושה מורים ותיקים ומוערכים מפינות שונות ברחבי הגלובוס להסביר מה זאת חדשנות בחינוך. זה מה שהיה להם להגיד.

"כשאני חושב על חדשנות בחינוך, הדבר הראשון שעולה לי בראש הוא משל היין החדש בנאדות ישנים מהברית החדשה," אומר היוק ג’אנג, מורה לשפות מדרום קוריאה. כלומר, למרות שהעולם מסביבנו לא מפסיק להשתנות ולהתעצב מחדש בקצב חסר תקדים, אנחנו עדיין ממשיכים ללמוד וללמד באותן הדרכים והשיטות שפותחו עוד בזמן המהפכה התעשייתית לפני מאות שנים. כל התפיסות המיושנות האלה כבר מזמן לא רלוונטיות, אז למה להתעקש ללכת עם הראש בקיר ולא להתאים את עצמנו למאה ה-21 ?".

"חדשנות בחינוך כרוכה בשיתוף פעולה בלתי פוסק עם העמיתים והתלמידים- בין אם זה אומר לשנות מהקצה לקצה את מערך השיעור בדקה ה-90 בגלל שעליתם על חידוש מהפכני שיעיף את המוח לתלמידים או לאפשר להם לקחת את המושכות ולהוביל את השיעור למקומות שמדברים אליהם", מסבירה ג’ניפר הסלטין, מורה להיסטוריה מניו-יורק.

"חדשנות בחינוך היא הרבה יותר מגאדג’טים מגניבים ופיתוחים טכנולוגיים. המהות האמיתית שלה היא לפתח דרכים יעילות לרתום ולנצל לטובתכם כלים דיגיטליים ואביזרים טכנולוגיים שיעזרו למקסם את המעורבות והעניין של התלמידים ולעודד אותם להפוך אותם ללומדים מתמידים לאורך כל החיים אשר מסוגלים להוביל שינוי חיובי בקהילה ובחברה מסביבם," אומר סטיבן סוטנטרו, מורה מג’קרטה, בירת אינדונזיה.
תרשו לנו להקדים את המאוחר ולהפריך את העובדה שישנה הגדרה אחידה ומקובעת לחדשנות בחינוך. תשכחו מזה. כל אחד מפרש אותה בצורה אחרת והיא מורכבת מבליל סבוך של רבדים, מימדים ותחומים שונים. אבל, גם אם אין למושג המסתורי והחמקמק הזה הגדרה יחידה ומדויקת, אי אפשר להתווכח עם העובדה שחדשנות משחקת תפקיד מכריע בחינוך ויכולה לתרום המון לתלמידים, מורים ובתי ספר כאחד. האסימון הזה נפל גם למקבלי ההחלטות וקובעי המדיניות בישראל ובשנים האחרונות מופיעים יותר ויותר מרכזים, עמותות ויוזמות להובלת והטמעת חדשנות בחינוך.

תלמידים לומדים במציאות מדומה, הבנת הנקרא, שיתוף פעולה ועבודה בצוות תחת לחץ - פעילות מציאות מדומה לבתי ספר
מציאות מדומה ככלי עזר חינוכי
מציאות מדומה בכיתה, לומדים להתמודד עם לחץ , פחדים ולעבוד בצוות במסגרת חינוכית
מחזקים הבנת הנקרא, שיתוף פעולה ועבודה בצוות תחת לחץ עם LoginVR

מה זאת חדשנות בחינוך?

רוב האנשים טועים לחשוב שחדשנות בחינוך מסתכמת בשימוש במכשירים דיגיטליים ופיתוחים טכנולוגיים מתוחכמים בכיתות. אבל זה רק קצה הקרחון. במאמר המכונן "ארבעה מימדים של חדשנות בחינוך", מנכ"ל חברת החדשנות החינוכית Education Evolving לארס אסדל מדגיש שהמהות האמיתית של חדשנות בחינוך היא שינוי מחשבתי ותפיסתי עמוק בנוגע לשיטות הלימוד וההוראה שלנו. כדי "להחליף דיסקט" ולעשות דברים אחרת, אנו חייבים לפתח ולאמץ סט חדש ושונה לגמרי של גישות, נהלים, עזרים ואסטרטגיות.
אסדל מדגים כיצד גישות ותפיסות מיושנות ומקובעות בנוגע לעיצוב סביבת וחווית הלמידה של התלמידים מדכאים וחונקים את היצירתיות, העניין וחדוות הלמידה שלהם ופוגעים בהישגים ובתוצאות שלהם. " לכן, חשוב ליצור חווית למידה עדכנית ורלוונטית התואמת בצורה טובה יותר לתחומי העניין של התלמידים, כמו גם לדרישות ולמיומנויות המקצועיות במאה ה-21, לצד התאמה אישית מלאה לנטיות, ליכולות ולצרכים הספציפיים של כל תלמיד, תוך שהיא מתכתבת עם התרבות, החברה והקהילה מסביבם על מנת לטפח תחושת שייכות ומעורבות", הוא כותב.
חדשנות בחינוך מעודדת מורים ותלמידים לחפש, לחקור ולעשות שימוש בכל כלי אפשרי שיעזור להם לחשוף משהו חדש, מקורי ויוצא דופן. זה כולל אימוץ דרכי התבוננות והתמודדות חדשות ביחס לבעיות קיימות ופיתוח פתרונות מקוריים ופורצי דרך. המטרה היא ליצור סביבה וחווית למידה המשפרת את היצירתיות, החשיבה הביקורתית ויכולת פתרון הבעיות של התלמידים.
עם זאת, חשוב להדגיש שהמשמעות של חדשנות היא לא ליצור יש מאין ולהמציא את הגלגל מחדש. היא ממש אינה דורשת להתנער מכל התפיסות והשיטות המסורתיות והמקובלות ולשלול אותן על הסף, אלא פשוט לחשוב כיצד ניתן לשפר, לשכלל ולייעל אותן באמצעות תיקוף ויישום כלים חדשניים וגישות פורצות דרך.
"מחקר מקורי ועצמאי ללא פניות והטיות חיוני לצמיחת והצלחת מערכת החינוך הציבורית", כותב ואדים פוליקוב במאמרו המשפיע "חדשנות בחינוך היא לא סתם עוד גישה חדשה". "אני מאמין בלב שלם שאימוץ מתודולוגיה של ניסוי וטעייה או תיקוף והפרכת השערות והנחות חדשניות ומקוריות באמצעות מחקר מעשי מדוקדק ומקיף היא הדרך הטובה ביותר להזניק את מערכת החינוך קדימה ולמקסם את הצמיחה והפריחה שלה בטווח הארוך".
התרומה העיקרית של חדשנות בתחום החינוך היא היעילות המרשימה שלה בהקניית וטיפוח מיומנויות ואסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה שיעזרו לתלמידים למצוא פתרונות מקוריים וייחודיים לבעיות הסבוכות והמורכבות ביותר תוך שימוש בכלים חדשניים כגון מציאות מדומה (VR), מציאות רבודה (AR) ובינה מלאכותית (AI).

תלמידים עם משקפות מציאות מדומה אוקולוס קווסט על ראשיהם

דוגמאות לחדשנות בחינוך

חדשנות דורשת מאיתנו לעשות דברים אחרת ולתקוף בעיות קיימות מזווית חדשה ומרעננת. אתר ESchool News מביא את סיפורם מעורר ההשראה של תלמידי תיכון שיצרו מכלי מחזור חדשניים לתמיכה בקיימות ובאיכות הסביבה. הפיתוח הייחודי נועד למנוע  מאיתנו להיקבר תחת כל הררי הפסולת שאנו מייצרים ולמזער את הפגיעה שלה בסביבה. אבל התלמידים המבריקים עשו הרבה יותר מבניית פחי אשפה מאולתרים, הם חקרו לעומק את בעיית פינוי וניהול הפסולת, בחנו את הפתרונות המקובלים והקיימים והפגינו לא מעט תושייה וחשיבה מחוץ לקופסה כדי ליצור פח מחזור יעיל יותר בעיצוב יוצא דופן. הם אפילו שיתפו פעולה עם מגמות נוספות בבית הספר שלהם כמו רובוטיקה ותקשורת במהלך פיתוח פח המחזור המתקדם והשיווק שלו. הם הלכו צעד אחד קדימה ויצרו תוכנית פרסום מפורטת לקידום ההמצאה החדשנית שלהם. מדובר בדוגמה מושלמת ליישום של חדשנות בחינוך. התלמידים התנסו בפרויקט מעשי רב-תחומי המעודד למידה משמעותית, עמוקה ומעשית יותר. 

דוגמה אחרת לחדשנות בחינוך הוא המיזם הלימודי הייחודי ויוצא הדופן שלנו, בו אנו עוזרים לבני נוער להתמודד עם בעיות חברתיות, כגון שיח, הבעת רגשות ויצירת קשרי אנוש באמצעות סימולציות במציאות מדומה המדמות סיטואציות יום יומיות, ובכך עוזרת לתלמידים שהיו מבודדים במשך שנתיים בשל מגבלות הקורונה. 

עידוד וטיפוח חדשנות בבתי ספר

מנהלי בתי ספר רוצים להימנע מלכפות בכוח הטמעת ויישום חדשנות. "מדיניות בית הספר צריכה ליצור הזדמנויות, תמריצים ואקלים נוח ותומך ליצירת חווית למידה חיובית ויעילה יותר, במקום להנחית אותה מלמעלה בצורה מלאכותית ומאולצת." במקום פשוט ללמד את המספרים או את האלף-בית בשיטות מיושנות וחסרות מעוף, המורים והמחנכים צריכים לחשוב על דרכים ושיטות לימוד מרתקות ומעשירות יותר המשלבות בין כמה תחומים וכישורים שונים. התלמידים חייבים לקבל את כל הידע הבסיסי שהם זקוקים לו, אבל מעבר לשינון והעתקה מהלוח, הם גם צריכים ללמוד לחשוב בצורה ביקורתית ועצמאית ולהשתמש בעובדות ובמיומנויות שהם לומדים כדי לחקור ולגלות פתרונות מקוריים ויצירתיים לבעיות שונות.
כיצד יכולה הנהלת בית הספר להטמיע ביעילות תוכניות ויוזמות לעידוד חדשנות בלי להיות תלויה בחסדיה של חברה חיצונית ? הכשרות בתחום, שיתופי פעולה עם מרכזי חדשנות, גיבוש ויישום תכני ושיטות לימוד חדשניים ויצירתיים וניהול פרויקטים חינוכיים ייחודיים יכולים לעשות שינוי עצום לטובה. חשוב ליצור סביבה המקדמת ומעודדת יצירתיות, חשיבה מחוץ לקופסה ופתיחות מחשבתית במקום לקדש קיבעון מחשבתי וציות לנהלים מיושנים. יש להקפיד שחסמים ומכשולים בירוקרטיים והיררכיים לא ישבשו ויעכבו תהליכי חדשנות חינוכית.
הציטוט הבא של המשורר והמחזאי האירי הנודע ויליאם באטלר ייטס משקף בצורה מושלמת את הערך החינוכי והלימודי של חדשנות: "השכלה אינה מילוי של דלי, אלא הצתה של אש". בעוד ששיטות הלימוד המסורתיות והמקובלות מתסכלות לעתים קרובות את התלמידים ומונעות מהם להתחבר לחומר הנלמד ולהפיק הנאה ותועלת מהשיעור, חדשנות חינוכית יכולה לשנות את המצב ולהחזיר לתלמידים את התשוקה היוקדת ללמוד ולהרחיב אופקים, כך שהם ילכו לבית הספר עם ניצוץ בעיניים.