למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

בשיתוף פעולה עם מחלקת מחקר ופיתוח של משרד החינוך

למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

בשיתוף פעולה עם מחלקת מחקר ופיתוח של משרד החינוך

מציאות מדומה בחינוך: יתרונות,כלים ומשאבים שימושיים

בסרט "המסע המופלא" משנת 1966, הגיבורים מוקטנים לגודל מיקרוסקופי כדי להיכנס למחזור הדם של מדען חשוב ולהסיר קריש דם מסוכן במוח שלו. בהשראת סרט המדע הבדיוני הזה, בני האדם תמיד שאפו להתגבר על מגבלות הגוף, המרחק והתנועה כדי לגלות עולמות רחוקים ולא נגישים. הודות לטכנולוגיות פורצות דרך כמו מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR) החלום הזה קורם עור וגידים במציאות. תלמידים בבית הספר היסודי מסוגלים לצלול אל מצולות הים, לבקר בערים הרחוקות מהם אלפי קילומטרים או לבחון מבפנים את איברי גוף האדם בלי לקום מהכיסא ולצאת מהכיתה. הסיורים הוירטואליים האלה פותחים בפני מורים ומחנכים  אינסוף הזדמנויות ואפשרויות שבעבר יכולנו רק לחלום עליהן ומתיימרים לחולל מהפכה בדרך שבה אנו לומדים ומלמדים.

למרות  שלא מעט מחנכים כבר קלטו את הפוטנציאל העצום הטמון בפיתוח המהפכני הזה, קיימים כמה מכשולים וחסמים המונעים אימוץ נרחב וכולל של טכנולוגיות מציאות מדומה ורבודה במערכת החינוך. מורים רבים ממשיכים לשבת על הגדר ולהימנע מהטמעת הטכנולוגיות האלה בכיתות הלימוד שלהם לא בגלל פקפוק במידת היעילות והתועלת שלהן, אלא העלויות הגבוהות, הציוד המסורבל והמגושם שתופס המון מקום והקושי בתפעול השוטף  שלהם. אבל חשוב להבין שמהפכת המציאות המדומה בחינוך כבר החלה להתגלגל ואין דרך חזרה. הדרישה למרחבי למידה אינטרקטיביים  המסתמכים על טכנולוגיית מציאות מדומה  מזנקת בשנים האחרונות ואין ספק שהמגמה הזאת רק תלך ותתרחב  בעתיד. מורים בעלי חזון ותושייה שרוצים את הטוב ביותר עבור התלמידים שלהם ושואפים להכין אותם בצורה מלאה לחיים במאה ה-21 חייבים להפנים שהם לא יוכלו לעמוד במשימה השאפתנית והמורכבת הזאת ללא שימוש במשאבים ופתרונות חינוכיים דיגיטליים שהפכו לצו השעה. תואר שני בחדשנות וטכנולוגיות חינוכיות יכול לספק את הידע והכלים הנדרשים כדי להטמיע בצורה חלקה ויעילה את טכנולוגיות ה-AR וה-VR בכיתות הלימוד ולעצב את דור העתיד בהתאם לכישורים ולצרכים הרלוונטיים בעידן הדיגיטלי.

שימוש במציאות מדומה בבית ספר להמחשת תכנים
מציאות מדומה ככלי עזר חינוכי
תלמידים לומדים במציאות מדומה, הבנת הנקרא, שיתוף פעולה ועבודה בצוות תחת לחץ - פעילות מציאות מדומה לבתי ספר
מחזקים הבנת הנקרא, שיתוף פעולה ועבודה בצוות תחת לחץ עם LoginVR

מהם היתרונות של שילוב טכנולוגיות VR ו-AR בעולם החינוך?

לפני שנמשיך הלאה ונבדוק כיצד מציאות מדומה יכולה לתרום ולהועיל למערכת החינוך, קודם כל ננסה להבין במה בכלל מדובר ומהו ההבדל הדק בין מציאות מדומה (VR) למציאות רבודה (AR). טכנולוגיית AR מסתמכת על מכשיר חכם שמקרין שכבה של תוכן או חמר חינוכי מעל לסביבה הפיסית של התלמיד במטרה לספק לו חווית למידה אינטרקטיבית,משמעותית ועשירה יותר. לעומת זאת, מציאות מדומה מתבססת על יצירת מרחב דיגיטלי בזווית 360 מעלות העוטף את התלמיד מכל עבר ומקנה לו תחושה מציאותית שהוא באמת נמצא בתוכו. בסביבת VR, התלמידים יכולים לנהל אינטרקציה מוחשית עם מה שהם רואים לפניהם כאילו שזה באמת נמצא שם.

מעבר ליצירת חווית לימוד סוחפת,יצירתית ומהנה יותר, השימוש במציאות מדומה בכיתת הלימוד גם עוזר להצית את הדמיון,הסקרנות והמעורבות של התלמידים ומגביר את הרצון והמוטיבציה שלהם לחקור לעומק את הנושא הנלמד. שימוש בכלים חינוכיים חדשניים המתבססים על טכנולוגיות AR ו-VR יכול לסייע לתלמידים המתקשים להבין מונחים ומושגים מורכבים ומסובכים באמצעות היכולת להמחיש ולהדגים אותם בצורה מוחשית ומפורטת. לדוגמה, בעזרת טכנולוגיית AR, התלמיד יוכל לבחון הדמיות תלת-מימדיות של צורות גיאומטריות שונות מכמה זוויות ונקודות מבט או אפילו לראות כיצד הן נראות מבפנים. יתרון נוסף של שילוב מציאות מדומה בחינוך החורג משיפור  תהליך הלמידה והישגיות התלמידים  הוא חשיפתם לתרבויות,מסורות ותפיסות שונות במטרה לעודד רגישות וכשירות תרבותית והפנמת החשיבות של סובלנות,רגישות ואמפתיה בחברה הגלובלית הרב-תרבותית שאנו חיים בה. לדוגמה, סיור חינוכי וירטואלי בארצות רחוקות ברחבי העולם כמו פרו או סין יכול לחשוף את התלמידים בפני  תרבויות רחוקות וזרות להם.

מצטברות יותר ויותר ראיות מדעיות לתרומה של הטמעת AR ו-VR בכיתת הלימוד, או שילוב של שתי הטכנולוגיות החדשניות באלה ( מה שנקרא מציאות מעורבת) לשיפור המצוינות וההישגיות של התלמידים. לדוגמה,דו"ח שהתפרסם במרץ 2019 באתר EdTech מצטט מחקר עדכני שהראה שתלמידי ביולוגיה שלמדו במרחב דיגיטלי המתבסס על טכנולוגיית מציאות מעורבת קיבלו ציונים גבוהים יותר מהכיתות המקבילות שהמשיכו ללמוד בשיטות מסורתיות. הוא גם קובע ששימוש במציאות רבודה (AR) ומציאות מדומה (VR) עוזר לחומר הנלמד להיחרט בזיכרונם של התלמידים לזמן רב יותר. מחקר שנערך לא מזמן מצא שלימודים בסביבת VR אינטרקטיבית גרם לעלייה של כ-9% ביכולת לזכור את החומר הנלמד בטווח הארוך.

שבוע החלל במציאות מדומה בכיתה
שבוע החלל במציאות מדומה בבתי הספר
פעילות מציאות מדומה בבית ספר בסביון

טכנולוגיות VR ו-AR בחינוך: טיפים משאבים שימושיים

הטמעת טכנולוגיית מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR)  בכיתת לימוד ממש לא חייבת להית עסק יקר הדורש הון תועפות. שימוש באביזרי VR נגישים וחסכניים כמו Google Cardboard שניתן לחבר בקלות לסמארטפון מאפשר ליהנות ממלוא היתרונות של טכנולוגיית המציאות המדומה בלי לפשוט את הרגל. לרשות מורים ומחנכים שרוצים לשלב תכני VR בשיעורים שלהם עומדות אפליקציות נוחות לשימוש הזמינות ללא כל עלות או במחיר שווה לכל כיס כמו 360Cities המאפשרת לערוך ביקור וירטואלי בערים ידועות בכל רחבי העולם כמו רומא או טוקיו. אפליקציה מסקרנת נוספת בשם TimeLooper מאפשרת לקפוץ אחורה בזמן ולראות כיצד התנהלו החיים בעיר מסוימת בתקופות שונות, לדוגמא התלמיד יוכל לבדוק כיצד נראתה לונדון בתקופת ימי הביניים או בעיצומה של מלחמת העולם השנייה.  פלטפורמות כמו Immersive VR Education ו- Nearpod מאפשרות למורים לבנות מערכי שיעור המסתמכים על טכנולוגיות VR ו-AR.

כמובן שהמשאבים המומלצים האלה הם רק חלק קטן מהמגוון האדיר. הם יעזרו לכם ליצור חוווית לימוד סוחפת ומהנה יותר בצורה פשוטה,חסכונית ונטולת מאמץ. לאחר שסגרנו את הפינה הזאת והכרנו כמה משאבים וכלים שימושיים, הגיע הזמן להבין איך להפיק את  המירב מהשימוש בטכנולוגיית VR בתור כלי חינוכי ולימודי. לפניכם כמה טיפים מנצחים שיעזרו למקסם את התועלת וההשפעה החיובית של חווית ה-VR החינוכית שתציעו לתלמידים שלכם.

כתוב את הכותרת כאן

תלמידים נפגשים במציאות מדומה ליצירת עולמות

תוודאו שיש מספיק מרחב תנועה לתלמידים

חשוב לוודא שהתלמידים ישתמשו בציוד ובאביזרי ה-VR בצורה זהירה,אחראית ובטוחה. בעת חבישת משקפי מציאות מדומה,המשתמשים  אינם מודעים למתרחש בסביבתם ונוטים לאבד את תחושת ההתמצאות במרחב שלהם, לכן בעת פעילות חינוכית עם טכנולוגיית מציאות מדומה, חשוב לוודא שלתלמידים יש מספיק מקום שבו הם יוכלו  לנוע בחופשיות ושאין כל מכשול  בקרבתם. חשוב לשמור על מקוח בטיחות באורך זרוע אחת לכל הפחות בין התלמידים והחפצים השונים בכיתת הלימוד. עדיף שהתלמידים יצרכו את תכני ה-VR כשהם יושבים במקומות שלהם ולא מתהלכים ברחבי הכיתה, ככל שזה אפשרי.

המחשת גוף האדם במציאות מדומה
גוף האדם במציאות מדומה

יש לפקח ולהגביל את השימוש במשקפי VR בכיתת הלימוד

מחקרים שבחנו את ההשפעות הבריאותיות והנפשיות של שימוש במשקפי VR על ידי ילדים הגיעו למסקנה חד משמעית: חשוב להשתמש בהם בצורה מתונה ומבוקרת תוך פיקוח ומעקב של מבוגר אחראי. מאמר עדכני שהתפרסם באתר החדשות הפופולרי CNN.com קובע ששימוש יתר במשקפי VR בקרב ילדים גורם לזכרונות שוווא שקריים של ביקור במקומות פיסיים שהם אף פעם לא היו בהם. כדי להבטיח שהשימוש בטכנולוגיית ה-VR תעבוד לטובת הילדים ולא תביא לתוצאה הפוכה ותגרום לתופעות לוואי לא רצויות, יש להגביל את משך השימוש בכלים החדשניים לכמה דקות ברצף.

שימוש במציאות מדומה להמחשת תכנים בבית הספר
זאולוגיה במציאות מדומה

תדעו מתי להשתמש ב-VR בכיתת הלימוד

מציאות מדומה יכולה לעזור להמחיש ולהדגים מושגים ותחומי לימוד מורכבים ולגרום להם להתעורר לחיים ולהציע לתלמידים נקודות מבט מרעננות וייחודיות ותובנות חדשות ומפתיעות.אבל משקפי VR לא יכולים להוות תחליף מלא למפגש,מגע דיון אנושי. בסופו של דבר, למידה היא חוויה חברתית  הנעשית בין אנשים בשר ודם. משקפי VR הם רק כלי עזר שנועד להעשיר ולהעצים את תהליך הלימוד או לפשט לייעל אותו.

אז כיצד מורים יכולים להיעזר בטכנולוגיית מציאות מדומה בכיתת הלימוד? זה תלוי בחומר הנלמד ובנושא השיעור. אין כל הגיון בלהשתמש במשקפי VR כדי ללמד דקדוק כי מדובר בנושא טכני ומופשט.  טכנולוגיית VR תתאים בצורה טובה יותר לנושאים מעשיים וחזותיים יותר הדורשים התנסות ומגע. לדוגמה, היא יכולה לאפשר לתלמיד להתרשם "ממקור ראשון" מאירוע היסטורי או לצאת לביקור חוויתי במערכת השמש.

לדוגמה, בגלל שהפרתנון ביוון הוא מבנה פיסי, התלמידים יכולים לערוך סיור וירטואלי בתוך המבנה ולבחון מקרוב את העיצוב והסגנון האדריכלי שלו בצורה מוחשית,מציאותית ומפורטת במיוחד בזכות משקפי ה-VR. טכנולוגיית מציאות מדומה מתאימה יותר ללימוד מקצועות כמו מדעים,הנדסה,טכנולוגיה ומתמטיקה. בשורה התחתונה, איזה ילד לא יתרגש ויתלהב מהאפשרות  "לרחף" בחלל ולחקור כוכבי לכת שונים?

אדריכלות ומציאות מדומה בחינוך
המחשת אדריכלות בכיתה בעזרת מציאות מדומה

תפתחו תוכנית מסודרת ללמידה באמצעות VR

אחד מהיתרונות החשובים ביותר של הטמעת טכנולוגיית VR בכיתת הלימוד היא היכולת לעורר עניין,סקרנות ומוטיבציה אצל התלמידים . אבל אם תאפשרו לתלמידים לעשות ככל העולה על רוחם עם משקפי ה-VR , זה עשוי להסיח את דעתם ולגרום להם להתנתק מהחומר הנלמד. לכן, המורים חייבים לפתח מערך שיעור שיטתי,מסודר ויעיל שיעזור להפיק את המירב מהטכנולוגיה החדשנית ולכוון את התלמידים בנתיב הנכון. חשוב לתאם מראש צפיות ולהגדיר יעדים ברורים לצד הנחיות מפורטות שהתלמידים יוכלו ליישם כדי ליהנות מחווית למידה אופטימלית שתעזור להם להרחיב אופקים ,לרכוש כישורים שימושיים ותובנות חשובות וליהנות מהתהליך.

ביולוגיה ומציאות מדומה בכיתה
כימיה ומציאות מדומה בבית הספר

תלמדו להפגין חמלה,רגישות וכשירות תרבותית

חלק מהקסם הייחודי של ה-VR הוא היכולת להביא לכיתת הלימוד מגוון עצום של מקומות, תרבויות, עמים ושפות שהתלמידים יוכלו להכיר מקרוב. החשיפה לנקודות מבט, מסורות ותפיסות שונות החורגות מסדר היום השגרתי שלהם צריכה לעודד את התלמידים לקבל ולכבד את האחר והשונה ולהפגין כשירות ורגישות תרבותית. לדוגמה, מורים יכולים להיעזר בטכנולוגיית מציאות מדומה בלימוד שפות חדשות באמצעות חשיפת התלמידים לתרבות הייחודית  של המקומיים הדוברים את אותה השפה. ההתנסות הזאת אמורה לעודד את התלמידים להתייחס בהבנה ורגישות לתרבויות אחרות ולגלות פתיחות וגמישות מחשבתית.

קריעת ים סוף במציאות מדומה

תהפכו למובילי חדשנות חינוכית

טכנולוגיות מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR) לא מפסיקות להתפתח, להשתכלל ולצמוח בקצב חסר תקדים. על פי  דו"ח של אתר EdWeek, לא פחות מ-15% מבתי הספר בארצות הברית הכריזו על יוזמה לפתיחת מרחב לימוד דיגיטלי חדשני בשנת 2021. אין ספק שהמגמה הזאת רק תלך ותצבור  תאוצה וטכנולוגיות VR יהפכו לחלק חשוב ובלתי נפרד מכיתת העתיד.  מערכות VR נגישות,חדשניות  וידידותיות לתפעול נמצאות מעבר לפינה והן יכולות לשדרג את המעורבות והעניין, ההישגיות והמצוינות וחדוות הלמידה של התלמידים. הטמעת הפתרונות הטכנולוגיים פורצי הדרך האלה יעזרו לנער את מערכת החינוך המסורתית המקובעת, המרובעת והמיושנת ולהתאים אותה למאה ה-21. אבל המהפכה ההיסטורית הזאת אף פעם לא תצליח לקרום עור וגידים ללא מורים ומחנכים שיהפכו לחלוצים ולנושאי הדגל שלה ויעודדו את השילוב של טכנולוגיות מציאות מדומה בכיתות הלימוד באופן יזום ופעיל. השימוש בטכנולגיית VR למטרות חינוכיות וניצול מלוא היתרונות והאפשרויות שהיא מספקת חייבת להיכלל בתוכנית הלימודים הבסיסית של כל מי שלומד הוראה. אם אתם רוצים  לעצב מחדש את מערכת החינוך כך שהיא תתאים לרוח התקופה ובאמת תכין את התלמידים לחיים בעידן הדיגיטלי, תואר שני בחדשנות וטכנולוגיות בחינוך מתאים לכם כמו כפפה ליד. חדשנות חינוכית משחקת  תפקיד מכריע בשיפור מערכת החינוך וביצירת עתיד טוב,בהיר ומבטיח יותר עבור כולנו. אם אתם באמת רואים במקצוע ההוראה סוג של שליחות, אתם חייבים לרתום לטובתכם כל כלי טכנולוגי חדשני שיעזור לכם לעשות את העבודה החשובה שלכם בצורה הרבה יותר טובה ויעילה ולהטביע חותם ממשי במערכת ובחייהם של התלמידים שלכם.

נעזרים במציאות מדומה בבתי ספר ללימוד תנך
בניית תיבת נוח במציאות מדומה בכיתה