למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

בשיתוף פעולה עם מחלקת מחקר ופיתוח של משרד החינוך

למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

למידה רב תחומית מבוססת פרויקט

בשיתוף פעולה עם מחלקת מחקר ופיתוח של משרד החינוך

העתיד כבר כאן: מציאות מדומה במערכת החינוך

מציאות מדומה בתור כלי חינוכי?

מהפכת המציאות המדומה (או VR) שהולכת וצוברת תאוצה אינה מדלגת גם על תחום החינוך כשיותר ויותר בתי ספר מטמיעים את הטכנולוגיה החדשנית ופורצת הדרך הזאת כדי להתאים את כיתות הלימוד למאה ה-21.

תוהים מה הקשר בין טכנולוגיית מציאות מדומה לכיתת הלימוד? תארו לעצמכם את התרחיש הבא: תלמידים מסוגלים לחקור מקרוב את הפירמידה הגדולה של גיזה ולהרגיש שהם נמצאים במרחק נגיעה מאחד מפלאי תבל בלי שהם יצטרכו לצאת  מהכיתה. כן, כן, קראתם נכון. מערכות מציאות מדומה מאפשרות לקיים טיולי שטח וסיורים לימודיים וירטואליים מוחשיים וכיפיים יותר מאי פעם ולחקור מקרוב אתרים הנמצאים במרחק אלפי קילומטרים בלי לקום מהכיסא ולהתרחק משולחן הלימוד. וזאת רק טעימה קטנה מהפוטנציאל המבטיח של מציאות מדומה בתור כלי חינוכי.

אלא אם חייתם במערה בשנים האחרונות או שרק נחתתם מהירח לא מזמן, רוב הסיכויים ששמעתם על משקפי מציאות מדומה. טכנולוגיית VR מאפשרת ליצור סביבה וירטואלית מציאותית להפליא הגורמת לצופה לשקוע ולהיטמע בתוכה ומספקת חווית צפייה היקפית וסוחפת במיוחד ב-360 מעלות. זה לא רק גאדג’ט מגניב, אלא פיתוח חדשני בעל אינספור שימושים שיכול לשנות מהקצה לקצה תחומים רבים בחיינו. אבל מעט מאוד אנשים מודעים לתועלת העצומה של טכנולוגיית המציאות המדומה בתור כלי חינוכי ולימודי יעיל להפליא שיכול לחולל מהפכה במערכת החינוך המסורתית. רוצים להבין פעם אחת ולתמיד מה באמת עומד מאחורי מילת הקסם VR ואילו יתרונות ושימושים פוטנציאליים היא מספקת בתחום החינוך? הגעתם למקום הנכון. במאמר הזה אנחנו הולכים להסביר בצורה בהירה ובגובה העיניים כיצד טכנולוגיית ה-VR משתלבת בתחום החינוך ובאילו דרכים היא יכולה לעצב מחדש את חווית הלמידה בכיתה.

מציאות מדומה: מה זאת החיה הזאת בכלל?

סוג ה-VR העיקרי והנפוץ ביותר לשימוש חינוכי ולימודי הוא תכני מציאות מדומה 360 מעלות. במסגרת הטכנולוגיה המהפכנית הזאת, אתרים, מקומות ומצבים שונים בעולם האמיתי מתועדים בעזרת מצלמות מיוחדות וציוד מתוחכם. לאחר מכן, הם עוברים תהליך עיבוד והפקה בסטודיו והופכים לתכני VR שהצופה יכול "להשתקע" ולהיטמע בתוכם ולהרגיש חלק בלתי נפרד מהם.

הצפייה בתכני מציאות מדומה מתבצעת באמצעות קסדות או מקרני VR מיוחדים היוצרים כיתת מציאות מדומה. במקום שקופיות, ספרים ומחברות, התלמידים יכולים לחקור ולגלות את העולם מסביבם בתוך סביבה וירטואלית אינטראקטיבית העוטפת אותם מכל עבר, מפעילה את כל החושים שלהם ומדמה בצורה מציאותית את העולם האמיתי. חווית הלימוד הייחודית הזאת מציתה את הדמיון של התלמידים ומגבירה את העניין, המוטיבציה והמעורבות שלהם. חומר הלימוד שלהם מתעורר לפתע לחיים והם מסוגלים לצאת למסע מרתק למקומות רחוקים בעודם יושבים בכיתה הממוזגת. הם יכולים לחקור מקרוב את המקומות הנידחים והמרוחקים ביותר שזה קשה או בלתי אפשרי לבקר בהם באופן אישי או להתנסות בסיטואציות ותרחישים שונים מחיי היומיום בצורה מציאותית ומוחשית יותר מאי פעם.

השילוב הייחודי בין חינוך למציאות מדומה פותח בפני מורים ובתי ספר עולם רחב של הזדמנויות מלהיבות ואפשרויות חסרות תקדים המשדרגות את חווית הלמידה והופכות אותה לסוחפת, מרתקת, חווייתית, מהנה ומעשירה יותר מאי פעם.

תלמידים עם משקפות מציאות מדומה אוקולוס קווסט על ראשיהם

כיצד מציאות מדומה יכולה לשפר ולייעל את חווית הלמידה?

הקלף המנצח של הטמעת מערכות מציאות מדומה בכיתת לימוד הוא חווית לימוד סוחפת, חווייתית ומהנה הנחרטת בראשו של התלמיד לזמן רב ועוזרת לו לקלוט בצורה טובה יותר את החומר הנלמד ולא פחות חשוב-ליהנות מתהליך הלמידה עצמו. בגלל שמרחב למידה וירטואלי המתבסס על מציאות מדומה מבטיח מעורבות מלאה וישירה של התלמיד, הוא יוכל ליהנות מכל רגע שהוא מעביר בכיתה, תוך שהוא צובר ידע, מרחיב אופקים ולומד כישורים חיוניים בצורה חווייתית, סוחפת, עוצמתית ויעילה מתמיד. חווית הלמידה האינטראקטיבית הזאת עוזרת לנטרל חסמים והתנגדויות של ילדים שאינם מתחברים לשיטות ותכני הלימוד המסורתיים ונוטים להשתעמם ולאבד עניין.

כל היופי בשימוש במערכות מציאות מדומה למטרות חינוכיות ולימודיות הוא הנגישות והזמינות הגבוהה שלהן, פשטות ונוחות התפעול ויכולת התאמה אישית מלאה לתוכנית הלימודים, למטרות ולצרכים הספציפיים של כל מורה ובית ספר. עם מעט יצירתיות ותושייה, ניתן להשתמש במערכות מציאות מדומה במגוון דרכים שונות כדי להנגיש ולהדגים את החומר הנלמד, לשפר את ההבנה, ההישגים והציונים של התלמידים ולהבטיח חווית למידה נוחה, יעילה וטובה יותר.

לא מדובר בחזון רחוק ומציאות מדומה זוכה לשימוש נרחב בתחום החינוך כבר היום. על פי התוצאות הראשוניות והממצאים המתקבלים מהשטח, השילוב הזה מוכיח את עצמו בגדול במבחן המציאות ורושם הישגים יוצאי דופן. אבל אין ספק שזאת רק הסנונית הראשונה וקצב הטמעת מערכות מציאות מדומה בכיתות הלימוד רק ילך ויגדל בשנים הקרובות. זאת רק שאלה של זמן עד שכיתות מציאות מדומה יהפכו לחלק אינטגרלי ובלתי נפרד ממערכת החינוך בישראל ובמדינות מערביות אחרות.

כיצד כיתת מציאות מדומה  מועילה ועוזרת לתלמידים?

לשימוש במציאות מדומה בחינוך יש המון יתרונות פוטנציאליים, לפניכם כמה מהדרכים העיקריות שבהן מערכות מציאות מדומה עוזרות ומועילות לתלמידים:

  1. חווית לימוד מעשית המבטיחה תוצאות טובות יותר
    מציאות מדומה מאפשרת לתלמידים ללמוד בצורה חווייתית וסוחפת תוך התנסות ומעורבות פעילה בניגוד לשינון אינסופי של עובדות יבשות ודיונים תיאורטיים מייגעים המתסכלים תלמידים רבים והורסים להם את החשק ללמוד.

  2. למידה בעזרת מציאות מדומה מעוררת עניין והתלהבות
    תראו לי תלמיד שלא יתלהב מהאפשרות להחליף את הספרים והמחברות במערכות למידה וירטואליות שיאפשרו לו לחקור מקרוב את המקומות המפתיעים  והמדהימים ביותר בלי לצאת מהכיתה. אין דרך טובה יותר לעורר את ההשראה והסקרנות של התלמיד ולעודד אותו לממש את מלוא הפוטנציאל שלו.

  3. למידה בעזרת מציאות מדומה עוזרת לטפח דמיון ומחשבה יצירתית
    אי אפשר להתעלות על חווית הלימוד הסוחפת והמציאותית שמספקת כיתת מציאות מדומה. התלמידים יכולים להפליג במחוזות הדמיון למקומות רחוקים ומופלאים.

  4. למידה באמצעות מציאות מדומה
    חווית המציאות המדומה מעודדת את תלמידים לתקשר אחד עם השני בזמן אמת ומקדמת שיתוף פעולה ותקשורת יעילה וטובה יותר ביניהם. התלמידים הנלהבים והנרגשים משתוקקים לשתף את האחרים בחוויה הייחודית שלהם.

  5. מציאות מדומה מגבירה את מעורבות התלמידים
    זה לא סוד שתלמידים רבים משתעממים בבית הספר ומחכים בקוצר רוח שיום הלימודים יגמר. הם ממש לא מתחברים לשיטות הלימוד המסורתיות והשגרתיות שנראות להם כמו בזבוז זמן אחד גדול. לעומת זאת, למידה באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה היא סיפור שונה לגמרי. הפיתוח החדשני הזה יעיף את המוח לתלמידים וירתק אותם לחומר הנלמד בלי שהם ישתעממו ויאבדו עניין. ההזדמנות לחוות את החומר בצורה מעשית, מהנה וחווייתית היא יתרון מכריע שעושה את כל ההבדל.

  6. חווית טיולים מציאותית וסוחפת
    עם מערכות מציאות מדומה, אין מקום שהתלמידים לא יוכלו לחקור ממקור ראשון בצורה מציאותית וכיפית במיוחד. זה כולל את האתרים המרוחקים והקשים ביותר לגישה. התלמידים יוכלו ליהנות מחוויה יוצאת דופן שהם לא ישכחו במשך זמן רב ובתי הספר יחסכו לעצמם המון זמן, כסף ומאמץ. בקיצור, כולם רק מרוויחים מהטמעת מערכות VR בכיתת הלימוד.

  7. נגישות וזמינות גבוהה
    בניגוד לטיולי בית ספר יקרים שלא כל תלמיד יכול להרשות לעצמו, כל אחד יוכל ליהנות מסיור וירטואלי באמצעות VR ללא כל קשר למצב הכלכלי שלו. מדובר בדרך המושלמת לצמצם פערים חברתיים ולהבטיח שווין הזדמנויות מלא לכלל התלמידים.

  8. חוויה ייחודית שנחרטת בזיכרון לזמן רב
    לימוד באמצעות מערכת VR נחרט בראש התלמיד למשך זמן רב, מה שיעזור לו להבין בצורה טובה יותר את החומר הנלמד ולזכור אותו לזמן רב. תשכחו מתלמידים שחולמים בהקיץ, בקושי מקשיבים לדברי המורה ומחכים בקוצר רוח לצלצול שיגאל אותם מייסוריהם, הם ייהנו מכל רגע בכיתת המציאות המדומה וירצו להתנסות כמה שיותר בלמידה מהסוג הזה.

הטמעת  טכנולוגיית מציאות מדומה בכיתת הלימוד

לאחר שהבנו מהם היתרונות בשימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה בתור כלי חינוכי, הגיע הזמן להבין איך זה מתבצע. ישנן שתי דרכים עיקריות להטמעת מערכות VR בכיתת לימוד: שימוש בקסדות ומשקפי VR או יצירת כיתת מציאות מדומה ("השתקעות").

מה זאת כיתת מציאות מדומה ("השתקעות")?

אחת מהדרכים הנפוצות והיעילות ביותר להשתמש בטכנולוגיית  ה-VR בתור כלי חינוכי ולימודי היא ליצור כיתת מציאות מדומה או "השתקעות".

אבל מה באמת עומד מאחורי המונח המפוצץ הזה? מדובר בכיתת לימוד חדשנית שבה תכני VR מוקרנים על ישירות על הקירות ויוצרים סביבה וירטואלית אינטראקטיבית המקיפה את התלמידים מכל עבר ו"מעבירה" אותם למקום אחר. וכל זה בלי שהתלמידים יצטרכו לחבוש קסדות או משקפי VR מיוחדים. כל התלמידים נהנים ביחד מהחוויה הייחודית הזאת המגרה את היצירתיות והדמיון שלהם ומעודדת אותם לתקשר אחד עם השני ולחלוק רשמים ודעות.

בעוד שקסדות VR  עשויות להיות מסורבלות, לא נוחות ומפחידות לשימוש עבור תלמידים מסוימים, במיוחד כשצריך לחבוש אותם לפרק זמן ארוך, כיתת מציאות מדומה מאפשרת ליהנות מתכני VR סוחפים ומרשימים בצורה הרבה יותר נוחה, מזמינה ונטולת מאמץ.

קסדות VR בכיתת הלימוד

דרך נוספת להנגשת תכני מציאות מדומה לתלמידים היא להשתמש בקסדות VR מיוחדות שכל תלמיד צריך לחבוש באופן פרטני. הן מציעות שורה ארוכה של יתרונות כמו עלות חסכונית ומשתלמת, היעדר תחזוקה שוטפת מורכבת ויקרה וחיסכון מירבי במקום. לכן, זה ממש לא מפתיע שיותר ויותר בתי ספר מרימים את הכפפה ומחליפים את הלוח והגיר המסורתיים בקסדות VR.

רוב קסדות ה-VR אינן דורשות כל חיבור למכשיר נוסף כמו מחשב ומקרן כדי להציע חווית מציאות מדומה ברמה הגבוהה ביותר, מה שחוסך את הצורך להתקין ציוד נוסף שיתפוס לא מעט מקום בכיתה.

חשוב שהמורה יעבור הכשרה והדרכה מקיפה לתפעול נכון ויעיל של משקפי ה-VR לפני שהוא מתחיל ללמד בעזרתם.

יתרון אטרקטיבי נוסף של משקפי VR הוא החוויה המציאותית והסוחפת להפליא שהם מציעים. למרות שהם טיפה יותר מורכבים לשימוש מכיתת מציאות מדומה שבה התלמידים נחשפים לתכני VR בלי להזיז את האצבע, קסדות VR מספקות חוויה בלתי נשכחת שתשאיר את התלמידים חסרי מילים ותיחרט בזיכרונם לזמן רב.

מציאות מדומה בבית הספר היסודי

מציאות מדומה יכולה להיות כלי לימודי יעיל ועוצמתי במיוחד כבר בשכבות הגיל הנמוכות וניתן להשתמש בו בבטחה בבית הספר היסודי.

בבית הספר היסודי כיתות מציאות מדומה פופולריות יותר מאשר קסדות ומשקפי VR. זה נובע מכך שהן ידידותיות, נוחות ומתאימות יותר לתלמידים בגילאי בית הספר היסודי. אין צורך להדריך כל ילד כיצד להשתמש נכון במשקפי VR והרבה יותר קל לפקח אחר ההתנהגות של כל ילד בכיתת מציאות מדומה, מה שמבטיח חווית מציאות מדומה חלקה, נעימה ונטולת מאמץ ללא מכשולים וחסמים.

התלמידים הסקרנים מתבקשים לצפות בתכנים המוקרנים מסביבם ולתאר את מה שהם רואים. החוויה הייחודית והמלהיבה הזאת מגבירה את המעורבות והעניין של התלמידים ומעודדת אפילו את התלמידים הביישנים והמופנמים ביותר לקחת חלק פעיל בשיעור ולתקשר עם חבריהם לכיתה.

חשוב במיוחד  לטפל בקשיים חברתיים עוד מגיל צעיר והטמעת  טכנולוגיית מציאות מדומה בכיתה  מתמודדת בצורה יעילה להפליא עם המשימה הזאת בזכות חווית הלימוד הייחודית, הסוחפת והמרגשת שהיא מציעה.

מציאות מדומה בתיכון

בחטיבת הביניים ובכיתות הגבוהות הרבה יותר נפוץ השימוש במשקפי VR.תלמידי תיכון כבר יוכלו לתפעל בקלות ובבטחה קסדות מציאות מדומה ויתחברו הרבה יותר לחווית המציאות המדומה הסוחפת והחווייתית שהן מספקות.

בגלל שהתצוגה של משקפי ה-VR מקיפה את מלוא שדה הראייה, התלמיד יכול להתנתק לגמרי מהסביבה האמיתית ו"להשתקע" בצורה מלאה במרחב הוירטואלי המקיף אותו מכל עבר. לכן, הוא חווה את תכני ה-VR שמוצגים לו ומרגיש שהוא באמת נמצא במקום אחר. קשה למצוא מתבגר שלא יתלהב מהחוויה המדהימה הזאת וישמח לנסות את קסדת ה-VR באמצע יום הלימודים!

כיצד טכנולוגיית מציאות מדומה יכולה להועיל לתלמידים לקויי למידה?

טכנולוגיית VR יכולה לתרום באופן משמעותי לתלמידים הסובלים מלקויות וקשיי למידה. הם יוכלו ליהנות מחווית למידה בטוחה, מבוקרת וחווייתית יותר שתעזור להם לקלוט ולזכור את החומר בצורה טובה ויעילה יותר. בגילאי בית הספר היסודי, טכנולוגיית ה-VR הנפוצה ביותר לסיוע לתלמידים עם לקויות למידה הן כיתות מציאות מדומה ("השתקעות").הן מאפשרות להעשיר את חווית הלמידה ולהוסיף לה מימד אינטראקטיבי חוויתי בלי להרתיע ולהפחיד את התלמידים הצעירים ולגרום להם לתחושת ניתוק מלא מסביבתם כפי שעלול להתרחש בעת השימוש במשקפי VR.

הטמעת טכנולוגיית VR בתור כלי חינוכי ולימודי הוכחה בתור מועילה במיוחד לתלמידים עם אוטיזם. מחקר מדעי שנערך על ידי Strickland et al בשנת 2007 גילה שילדים אוטיסטים לומדים ביעילות מיומנויות חשובות שהם למדו בסביבה וירטואלית ומיישמים אותן בהצלחה בעולם האמיתי. זה כולל בין השאר כללי שימוש בטוח באש ובטיחות בדרכים. המסקנה ברורה: יש גיבוי וביסוס מדעי לכך שטכנולגיית מציאות מדומה מגלה יעילות מרשימה בסיוע לתלמידים הסובלים מלקויות למידה או מתקשים עם שיטות לימוד מסורתיות ומקובלות.

מה זה סיור לימודי וירטואלי?

דמיינו לעצמכם  את היכולת לבקר בכל פינה ברחבי הגלובוס בצורה מציאותית, סוחפת ומוחשית במיוחד. בזכות טכנולוגיית המציאות המדומה לא מדובר במדע בדיוני. תלמידים יוכלו לצאת לסיורים מתוקשבים תלת מימדיים במקומות המרוחקים ביותר בלי לקום מהכיסא ולצאת משטח בית הספר.

באמצעות קסדת VR מיוחדת, התלמידים יוכלו לסייר במקום מסוים ולהרגיש כאילו הם ממש נמצאים בו באופן פיזי. הם אפילו יוכלו להזיז את הראש לכל הכיוונים ולבחון כל פרט בסביבתם . תאמינו או לא, אבל ההמצאה המהפכנית הזאת יכולה אפילו לגרום לתלמידים לאהוב את בית הספר וליהנות מהלימודים.

מהם היתרונות של טיולי שטח וירטואליים?

סיורים לימודיים וירטואליים הם אחד מהשימושים העיקריים והנפוצים ביותר למציאות מדומה בתחום החינוך. גם התלמידים וגם בתי הספר רק מרוויחים מהטמעת הטכנולוגיה המתקדמת הזאת. לפניכם רשימה של כמה מהיתרונות הבולטים ביותר של סיורים לימודיים וירטואליים באמצעות מערכות VR:

טיולי שדה וירטואליים זמינים ונגישים לכולם

כל אחד יוכל לקחת חלק בסיור לימודי וירטואלי ללא כל קשר למצב הכלכלי שלו או קשיי ניידות ובעיות רפואיות המונעות ממנו להשתתף בטיול בית ספרי רגיל בעולם האמיתי. הכיתה כולה תוכל ליהנות מביקור בלתי נשכח בכל מוזיאון, אתר היסטורי או שמורת טבע בכל רחבי העולם לגמרי בחינם ובנוחות מרבית. עם סיור לימודי רגיל זה פשוט בלתי אפשרי להשיג 100% השתתפות, אבל סיור וירטואלי מאפשר להתגבר על כל החסמים והמגבלות וליהנות מהרפתקה בלתי נשכחת בלי לצאת מפתח הכיתה.

חיסכון עצום של זמן, כסף ומשאבים

לא רק התלמידים מתלהבים מההזדמנות לצאת לטיול וירטואלי מרתק ומסעיר דמיון במקומות רחוקים בלי לנטוש את ספסל הלימודים, אלא גם מנהלי בתי הספר שמסוגלים לגוון ולהעשיר את שגרת ותוכנית הלימודים בצורה חסכונית, נגישה ויעילה להפליא. למרות שטיולי שטח וירטואליים באמצעות טכנולוגיית VR עדיין אינם מהווים תחליף מלא לסיורים לימודיים בעולם האמיתי, יותר ויותר בתי ספר מתחילים לשלב אותם וליהנות משלל היתרונות שהם מציעים. כשתקציבי החינוך הולכים ומצטמצמים והמנהלים נאלצים להדק חגורות ולספור כל שקל, ההזדמנות לחסוך הון תועפות על סיורים לימודיים נראית קורצת יותר מתמיד. למעט העלות של התקנת הציוד הנדרש והכשרה בסיסית של המורה, טיולי שטח וירטואליים באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה אינה דורשת כל השקעה נוספת. התלמידים יוכלו לצאת לטיול לימודי מעשיר, מהנה ומרתק בכל מקום בעולם בלי שזה יעלה לבית הספר אפילו שקל. הטכנולוגיה הייחודית הזאת גם חוסכת את כל העניינים המנהליים והלוגיסטיים הכרוכים בתכנון וארגון סיור לימודי- כמו הזמנת כרטיסים לאתרים, שריון מקומות לינה, הנפקת אישורים וכו'. סיור וירטואלי חוסך את כל כאב הראש והררי הניירת האלה ומאפשר לחסוך לא מעט זמן, כסף וטרחה.

אבל זה רק קצה הקרחון. עם סיורי שטח וירטואליים, אין שום דבר שהוא בלתי אפשרי. תלמידים יוכלו לבקר במקומות הרחוקים והלא נגישים ביותר שזה היה בלתי אפשרי או יקר מדי לפקוד אותם לפני כן. לדוגמה, כל הכיתה תוכל לבקר בקולוסיאום ברומא ולהרגיש כמו גלדיאטורים אמיתיים בלי להחתים דרכון ולטוס אלפי קילומטרים.

למרות שסיורי VR לא ישימו סוף לטיול הבית ספרי ויהפכו אותו לנחלת העבר, הם מספקים ערך מוסף עצום בזכות היכולת שלהם לשדרג ,להעשיר ולגוון את חווית הלימוד בעלות חסכונית ושווה לכל כיס. 

טיולי שטח וירטואליים עוזרים למקסם את המעורבות , הריכוז והעניין של התלמידים

סיורים לימודיים וירטואליים עוזרים לקחת פסק זמן משגרת הלימודים השוחקת והמתישה ולנוח טיפה מהקריאה והכתיבה בלתי פוסקת. ניתן להשתמש בהם כדי להמחיש ולהדגים  מושג מורכב ומסובך או להציג בפני התלמידים נושא חדש בצורה מרתקת ומעשירה. אין ספק שמדובר בדרך הטובה והיעילה ביותר למשוך את תשומת הלב של התלמידים ולשמור עליה לאורך זמן רב בלי שהם יאבדו עניין ויתחילו להשתעמם. מדובר בפתרון מושלם לתלמידים שמתקשים עם שיטות הלימוד המסורתיות והמקובלות, הולכים לאיבוד בכיתה ולא מצליחים למצות את מלוא הפוטנציאל הטמון בהם.

כלי יעיל להפליא ללמידה משמעותית וחווייתית אודות העולם מסביב

בכל הנוגע לגילוי וחקר העולם מסביבם, אין תחליף לביקור פיסי במקום מסוים שהתלמידים צריכים להכיר לעומק. אבל כמובן שזה בלתי אפשרי להביא את התלמידים לכל מקום ולהמחיש להם סביבות ומקומות מסוימים שקשה מאוד להגיע אליהם. בדיוק  בנקודה הזאת טכנולוגיית המציאות המדומה נכנסת לתמונה ומשנה סדרי עולם. התלמידים מסוגלים לחוות אתרים מרוחקים, לחקור אותם לעומק ולהרגיש שהם ממש נמצאים במרחק נגיעה מהם בלי לצאת מהכיתה. התלמידים יוכלו ללמוד היסטוריה בצורה כיפית, מרתקת ומעשית באמצעות היכולת לצאת לסיור לימודי וירטואלי באתר מורשת חשוב או להכיר מקרוב את עולם הטבע באמצעות טיול שטח וירטואלי בשמורת טבע או בפארק.

 אם תמונה שווה אלף מילים וסרטון שווה אלף תמונות, אז מה אפשר להגיד על סיור וירטואלי מציאותי המדמה אחד לאחד את העולם האמיתי? השימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה בתור כלי חינוכי ולימודי פותח בפנינו מגוון אינסופי של אפשרויות והזדמנויות שונות. ניתן להתאים אותו לכל תחום ונושא כך שהסיור הוירטואלי יהיה "תפור" לתוכנית ונושא השיעור בעוד שהמורה שמעביר אותו נהנה משליטה מלאה במהלך השיעור ויכול לכוון ולווסת אותו על פי שיקול דעתו .

התלמידים יוכלו לצלול למעמקי הים ולגלות את נפלאות האוקיינוס או לחקור את מרחבי החלל האינסופיים בצורה מציאותית, מהנה ומעשירה להפליא. סיור לימודי וירטואלי יגביר את העניין של התלמידים במקצוע ובנושא מסוים. טכנולוגיית מציאות מדומה מאפשרת להנגיש ארצות רחוקות, סביבות לא נגישות וחוויות בלתי אפשריות בצורה שבעבר לא יכולנו אפילו לחלום עליה. כך שגם תלמידים שאינם מוצאים את עצמם במערכת החינוך המסורתית והמקובלת יהנו מכל רגע וילמדו בכיף.

טיולי שטח וירטואליים ושינוי האקלים

סיורים לימודיים וירטואליים הם חד משמעית אחת מהדרכים הטובות והיעילות ביותר להציג בפני תלמידים את אחד מהאתגרים הגדולים והדחופים ביותר העומדים כיום בפני החברה האנושית- משבר האקלים. אבל עוד יותר חשוב-לימוד מהנה, חוויתי ומעמיק של הנושא באמצעות טכנולוגיית מציאות מדומה יגביר את העניין והמעורבות של התלמידים ויניע אותם לפעולה. רוב הילדים אינם מתחברים לדיונים מופשטים, הרצאות יבשות ומתישות וסיסמאות שחוקות. היכולת לצאת למסעות בלתי נשכחים במקומות רחוקים כמו הקוטב הצפוני או יערות הגשם באמזונס  ולצפות ממקור ראשון  בהשלכות המדאיגות של שינויי האקלים  תעניק לתלמידים זריקת מרץ ומוטיבציה לחולל שינוי ממשי ולתרום את חלקם להצלת כדור הארץ. הם יוכלו להבין בצורה מוחשית ועמוקה יותר תופעות מורכבות כמו ההתחממות הגלובלית ולתפוס את גודל האיום הנשקף לנו כתוצאה ממשבר האקלים.

השורה התחתונה: מציאות מדומה בחינוך

מציאות מדומה מביאה בשורה אמיתית לתחום החינוך ומתיימרת לחולל מהפכה אמיתית בבתי הספר. מדובר בהרבה יותר מטרנד וגימיק חולף, אלא בכלי חינוכי ולימודי יעיל ומהפכני שיכול לעזור להתגבר על כמה מהרעות החולות ונקודות התורפה הגדולות ביותר של מערכת החינוך המסורתית והמיושנת וליצור חווית לימוד נוחה, יעילה ונגישה יותר מאי פעם שלשם שינוי התלמידים באמת יתחברו אליה ויפיקו את המירב ממנה. היכולת לחוות את החומר הנלמד וליהנות מחווית לימוד סוחפת, מלהיבה ומרתקת יותר מאי פעם משנה את כל כללי המשחק ומאפשרת למקסם את העניין, המוטיבציה והריכוז של התלמידים ולשפר את הציונים וההישגים הלימודיים שלהם. מציאות מדומה מתאימה כמו כפפה ליד לכיתת הלימוד והטמעת הטכנולוגיה פורצת הדרך הזאת במערכת החינוך הולכת לצבור תאוצה ולשבור שיאים בעתיד הקרוב. בין אם מדובר בלימוד מעשי וחוויתי של בטיחות בדרכים, הדגמה וירטואלית של ניסוי מדעי שעשוי להיות מורכב ומסוכן מדי לביצוע פיזי או סיור מקוון מצית דמיון בתוך אתר מפורסם, כיתת מציאות מדומה משנה לגמרי את צורת הלמידה שלנו ולוקחת אותה צעד אחד קדימה. כשמדובר במציאות מדומה בחינוך- אין ספק שהמציאות עולה על כל דמיון והשמיים הם הגבול!